پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228907
ما داعش را از عراق و سوريه بيرون کرديم!/ تشريح ۴ رکن راهبرد جديد
تاریخ انتشار : 1396/09/28 10:05:41
نمایش : 1400
رئيس جمهوري آمريکا در سخنراني خود در کاخ سفيد پيرامون پايه هاي راهبرد امنيت ملي آمريکا سخن گفت و چهار رکن جديد را تشريح کرد و «برجام را يک توافق جامع بد» خواند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا روز دوشنبه بعدازظهر در سخنراني خود در کاخ سفيد پيرامون راهبرد امنيت ملي آمريکا سخن گفت.

«دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا با تشکر از معاون خود و بسياري از اعضاي کابينه اش و همچنين پرسنل نظامي و غيرنظامي ارتش، مجريان قانون و به ويژه ژنرال «جوزف دانفورد» و اعضاي ستاد مشترک ارتش آمريکا سخنراني خود را آغاز کرد.

وي در ابتداي سخنراني خود، با قربانيان حادثه خروج قطار از ريل در ايالت واشينگتن مراتب تأسف و همدردي عميق خود را ابراز کرد.

ترامپ در ادامه گفت: در اين سخنراني در مورد موضوعاتي بسيار مهم و حياتي همچون امنيت آمريکا، رونق و شکوفايي و همچنين جايگاه جهاني آمريکا صحبت خواهم کرد.

وي با اشاره به سفرهاي خود به ۱۳ کشور جهان و ديدار با صد تن از رهبران دنيا طي يازده ماه گذشته گفت که در تمام اين سفرها پيام آمريکا را به تمام جهان رسانده‌است.

رئيس‌جمهور آمريکا در ادامه با ادعاي مبارزات اين کشور براي آزادسازي کشورهاي اسير و دربند جهان (!)، آمريکا را يکي از بزرگترين نيروها براي صلح و عدالت در تاريخ جهان خواند.

ترامپ با اشاره تلويحي به پيروزي خود در انتخابات سال گذشته گفت: «مردم آمريکا در روز هشتم نوامبر ۲۰۱۶ به بازگرداندن آمريکا به دوران بزرگي و عظمت خود رأي دادند».

ترامپ با انتقاد از رؤساي جمهور پيشين آمريکا گفت که آنها بسياري از قراردادهاي تجاري فاجعه بار را منعقد کردند که به کشورهاي خارجي سودهاي کلاني رساند اما هزاران کارخانه آمريکايي و ميليونها فرصت شغلي در آمريکا را به آن کشورها انتقال داد. رهبران آمريکا با تمرکز بر دولت- ملت سازي در ساير مناطق جهان، از توسعه و بازسازي داخلي غافل شدند. آنها موفق نشدند کشورهاي متحد و ثروتمند آمريکا را به پرداخت سهمي عادلانه براي چتر دفاعي ناتو ملزم نمايند و در نيتجه سهم ناعادلانه اي از اين هزينه بر دوش ماليات دهندگان آمريکا و ارتش اين کشور قرار گرفت.

وي در ادامه افزود: «آنها خطر هسته‌اي کره شمالي را ناديده گرفتند و يک قرارداد فاجعه بار، ضعيف و بطور جامع بدي را با ايران امضاء کردند و به تروريستهايي همچون داعش اجازه دادند که کنترل بخش‌هاي وسيعي از سرزمين‌ها را در منطقه خاورميانه در دست بگيرند.

ترامپ در اين سخنراني، با انتقاد از سياست‌هاي مهاجرتي رهبران پيشين آمريکا آن را عامل ورود ميليونها مهاجر غيرقانوني به اين کشور دانست و مدعي شد از انتخابات سال گذشته در حاليکه مردم آمريکا اميد و اعتماد خود به دولت و آينده اين کشور را از مدتها پيش از دست داده بودند، روند تغيير آغاز شد!

وي با اشاره به شعار انتخاباتي خود «آمريکا در اولويت نخست» گفت که آمريکا در حال بازگشت به اصول اساسي خود است؛ و اينکه در هر تصميم و اقدام دولت وي، آمريکا در درجه اول اهميت قرار دارد.

وي در ادامه گفت: «مردم جهان بار ديگر شاهد آن هستند که مردم آمريکا در حال بازگشت به اصول اوليه خود هستند. ما مي‌خواهيم بار ديگر اصل آمريکا در درجه اول را زنده کنيم. از قراردادهايي که باعث نابودي مشاغل در کشور ما مي‌شوند و همچنين قرارداد گران و پرهزينه تغييرات اقليمي پاريس خارج مي‌شويم».

انتقاد مجدد رئيس‌جمهور آمريکا از توافق هسته‌اي با ايران

دونالد ترامپ گفت: ما از قراردادهايي که باعث نابودي مشاغل ما شدند مانند پيمان «مشارکت ترانس پاسيفيک» (TPP) و همين‌طور از توافق بسيار گران و ناعادلانه تغييرات اقليمي پاريس خارج شده‌ايم. در سفر ماه گذشته‌ام به آسياي شرقي اعلام کردم که ديگر سوء استفاده تجاري را تحمل نخواهيم کرد. ما در حال بنيان‌گذاري رويه‌هاي جديد غربالگري و بررسي سوابق متقاضيان [رواديد] هستيم که هر ماه سختگيرانه تر مي‌شود تا بدين وسيله، تروريست‌ها را از خاک آمريکا دور نگه داريم.

ترامپ در ارتباط با ايران گفت: «ما با ايران مقابله مي‌کنيم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران را تحريم کرده‌ايم و پايبندي اين کشور به توافق هسته اي را تأييد نکرديم».

رئيس‌جمهور آمريکا مدعي شد: براي مقابله با ايران و ممانعت از دستيابي اين کشور به سلاح هسته اي، نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را براي حمايت از تروريسم تحريم کرديم و درگزارش خود به کنگره، پايبندي ايران به توافق هسته اي را تأييد نکردم!

رئيس‌جمهور آمريکا در ادامه توافق هسته‌اي ايران (برجام) را «يک توافق جامع بد» خواند.

وي افزود: در سفرم به خاورميانه، کشورهاي حاشيه خليج فارس و تمام کشورهاي مسلمان براي مبارزه با ايدئولوژي اسلام‌گراي افراطي و حمايت مالي تروريسم به هم ملحق شدند.

ترامپ با اشاره به ائتلاف ادعايي آمريکا عليه داعش ادعا کرد که اين گروه تروريستي بطور پياپي متحمل شکست‌هاي ويرانگري از جانب آمريکا شد و ائتلاف تحت رهبري آمريکا توانست تقريباً ۱۰۰ درصد سرزمين‌هاي تحت تصرف داعش در سوريه و عراق را بازپس بگيرد!

راهبرد جديد آمريکا در قبال افغانستان، پاکستان و ناتو

وي در خصوص جدول زماني خروج نيروهاي آمريکايي از افغانستان گفت که اين نيروها ديگر به دليل اعلان جدول‌هاي زماني ساختگي تضعيف نخواهند شد و آمريکا ديگر به دشمنان خود دربارهٔ طرحهايش حرفي نخواهد زد!

ترامپ با اشاره به کمک‌هاي مالي هنگفت و سالانه آمريکا به پاکستان اظهار داشت که ادامه اين همکاري منوط به اقدام قاطع مقامات اسلام‌آباد عليه گروه‌هاي تروريستي است که در خاک اين کشور دست به عمليات مي‌زنند.

رئيس‌جمهور آمريکا در ادامه اظهارات خود، افزايش قابل ملاحظه سهم مشارکت اعضاي ناتو به ميزان ده ميليارد دلار را هدف اصلي تلاشهاي واشينگتن براي تقويت اين ائتلاف نظامي خواند.

کره‌شمالي را منزوي مي‌کنيم

ترامپ گفت: تلاش آمريکا براي اِعمال حداکثر فشار بر دولت کره شمالي، به وضع سرسخت‌ترين تحريمها عليه پيونگ يانگ منتهي شد. آمريکا و متحدانش براي منزوي سازي کره شمالي متحد شدند و تمام گام‌هاي لازم را براي تحقق طرح غيرهسته اي سازي و تضمين اينکه دولت پيونگ يانگ تهديدي متوجه جهان نسازد، برداشته اند.

وي با اشاره به روند آزادسازي اقتصاد آمريکا در دوره رياست جمهوري خود که به ايجاد ۲ ميليون فرصت شغلي و رشد بازار سهام و توليد ناخالص داخلي در اين کشور منجر شده‌است، افزود: يک کشور بدون مرز، ديگر کشور محسوب نمي‌شود و چنانچه کشوري از رونق و رفاه داخلي محافظت نکند، نمي‌تواند از منافعش در خارج از مرزهاي خود حراست کند. کشوري که براي پيروزي در يک جنگ آماده نباشد، کشوري هم نيست که بتواند از بروز جنگ جلوگيري کند.

سند جديد مورد تاييد همه اعضاي کابينه آمريکا است

ترامپ در نهايت در خصوص راهبرد امنيت ملي آمريکا گفت که اين سند بر پايه دستورات وي ظرف يکسال گذشته تنظيم شده و مورد تأييد تمام اعضاي کابينه است. اين راهبرد جديد بر پايه رئاليسم اصولي و تحت هدايت منافع حياتي آمريکا و منبعث از ارزشهاي اين کشور است.

وي تأکيد کرد که اين سند راهبردي درگيري آمريکا در دوره جديدي از رقابتها را به رسميت مي‌شناسد و رقابت شديد نظامي، اقتصادي و سياسي درسرتاسر جهان را مي‌پذيرد.

ترامپ در ادامه گفت: ما با رژيم‌هاي سرکشي که آمريکا و متحدان ما را تهديد مي‌کند، روبه رو هستيم. ما با سازمان‌هاي تروريستي، شبکه‌هاي تبهکاري فراملي و ساير گروه‌ها و سازمانهايي که شر و خشونت را در سراسر جهان مي‌گسترانند، روبرو هستيم. ما همچنين با قدرت‌هاي رقيبي مانند چين و روسيه مواجهيم که درصد هستند نفوذ، ارزش و ثروت آمريکا را به چالش بکشند. ما تلاش خواهيم کرد تا با آنها [چين و روسيه] و ساير کشورها پايه‌هاي يک مشارکت وسيعتر را بنا نهيم اما به شيوه اي که حافظ منافع ملي ما باشد.

رئيس‌جمهور آمريکا با اشاره به تماس تلفني روز گذشته همتاي روس خود گفت که پوتين در اين تماس تلفني از آمريکا به دليل مشارکت اطلاعاتي که منجر به خنثي سازي يک حمله تروريستي در سن پترزبورگ شده بود، تشکر کرده‌است.

ترامپ در سخنراني خود گفت: از همين‌جا اعلام مي‌کنم که آمريکا در ميانه بازي است و آمريکا برنده اين بازي است.

هدف ما، پايان دادن به مهاجرت به آمريکاست

رئيس‌جمهور آمريکا در ادامه به تشريح ارکان راهبرد جديد امنيت ملي خود پرداخت و گفت: اين راهبرد ۴ حوزه منافع ملي حياتي ما را پيش مي‌برد. رکن اول، حراست از ملت آمريکا، ميهن و شيوه زندگي آمريکايي است. اگر نتوانيم امنيت مرزهاي خود را پاس بداريم، از کشورمان نمي‌توانيم حراست کنيم. طرح اصلي ما براي دفاع از سرزمين شامل ساخت ديوار در امتداد مرز جنوبي کشور، پايان دادن به مهاجرت‌هاي زنجيروار و لغو برنامه اعطاي رواديد لاتاري، حذف راه‌هاي فرار از اجراي قانون و پشتيباني قدرتمند از مراکز گشت زني مرزي است. بخش ديگري از اين طرح شامل مقابله با تروريسم و ايدئولوژي اسلامگراي افراطي و جلوگيري از نفوذ و گسترش آن در آمريکا مي‌شود. براي مقابله با آنهايي که از حوزه جديدي همچون فضاي سايبري و رسانه‌هاي اجتماعي براي حمله به کشور ما و تهديد جامعه ما استفاده مي‌کنند، ما راه‌هاي جديدي را توسعه مي‌دهيم.

وي در ادامه افزود: «دومين رکن در سند راهبردي ما، ارتقاي رونق و شکوفايي آمريکاست. براي نخستين بار در سند راهبرد امنيت ملي آمريکا، امنيت اقتصادي معادل امنيت ملي است. رشد فعاليت اقتصادي و رونق داخلي کاملاً براي قدرت آمريکا و نفوذ در خارج از مرزها ضروري است. به همين دليل اين سند راهبردي بيش از هر زمان ديگر بر برداشتن گامهاي اساسي در جهت تضمين رونق و شکوفايي کشور در آينده تأکيد مي‌کند و خواستار کاهش ماليات، کاستن از قوانين غيرضروري، تجارت بر مبناي اصول انصاف و معامله به مثل، اقدام قاطع در برابر اعمال تجاري ناعادلانه و سرقت مالکيت معنوي، اتخاذ تدابير جديد براي حراست از امنيت ملي در حوزه صنعتي و نوآوري است و پذيراي آينده اي مبتني بر سلطه آمريکا در حوزه انرژي و خودکفايي است.

لغو تمامي تصميمات پيشين براي کاهش نيروهاي نظامي

ترامپ سومين رکن اين راهبرد جديد امنيت ملي خود را «حفظ صلح از طريق [اِعمال] قدرت» خواند. وي در اين باره گفت: ما تصديق مي‌کنيم که ضعف و ناتواني مطمئن‌ترين راه براي [بروز] تعارض است. به همين دليل در اين راهبرد قصد داريم به کاهش زيان آور بودجه دفاعي پايان دهيم. اين امر مستلزم مدرنيزه سازي کامل ارتش و لغو تمامي تصميمات پيشين براي کاهش نيروهاي نظامي است. تأکيد مي‌کنم که يکي از اثرات فرعي مدرنيزاسيون عظيم ارتش آمريکا بوجود آمدن ميليونها فرصت شغلي است. اين استراتژي شامل طرحهايي براي مقابله با تهديدات مدرن همچون حملات سايبري و حملات الکترومغناطيسي است. در اين راهبرد، فضا نيز به عنوان يک حوزه قابل رقابت مطرح است و يک دفاع موشکي چند لايه اي را ضروري مي‌کند. اين استراتژي گامهاي مهمي را براي مقابله با شکل جديدي از تعارضها همچون تهاجم اقتصادي و سياسي مطرح مي‌سازد و بر تقويت ائتلافها چهت مقابله با اين تهديدات تأکيد مي‌کند. اين استراتژي همچنين تصديق مي‌کند که قدرت ما بواسطه متحدان ما چندين برابر مي‌شود؛ متحداني که در اصول ما شريک هستند و سهم منصفانه اي از بار مسئوليت را براي امنيت مشترکمان بر دوش مي‌کشند.

رئيس‌جمهور آمريکا در پايان سخنراني خود گفت: چهارمين رکن اين راهبرد گسترش نفوذ آمريکا در سراسر جهان است اما اين هدف با افزايش ثروت و قدرت داخلي آغاز مي‌شود. آمريکا بار ديگر رهبري خواهد کرد. ما قصد نداريم شيوه زندگي خود را به هيچ‌کس تحميل نماييم اما دفاع از ارزشها را بدون عذرخواهي و تأسف انجام خواهيم داد. ما خواهان اتحادها و شراکتهاي قدرتمند بر پايه همکاري و اقدام متقابل هستيم. ما با آنهايي که در هدفها با ما سهيم اند، مشارکت مي‌کنيم.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html